:: Nilai Sentimental dan Aku::


Haiyaa...!! Apa jadah sentimental value pulak kali nie? Hehehe.. sentimental value, nilai sentimental. Aku memang seorang yang bernilai sentimental yang teramat tinggi..eh cam pelik je bunyi. Bukan..bukan! aku seorang manusia yang mempunyai nilai sentimental yang teramat tinggi. Aha..ada beza antara dua ayat tu.



Apa yang korang paham mengenai sentimental value ni? Menurut kamus ciptaan sendiri, aku takrifkan sentimental value ni sebagai sesuatu barang @ benda yang pada fikiran kita amat bermakna, tetapi tidak pada mata kasar orang lain. Benda yang dah expired, dah berhabuk, gambar yang pudar and macam-macam lagi benda yang boleh kita lihat dengan mata kasar. Nak senang paham, benda-benda lama yang kita sayang nak buang and then kita amik simpan, sebabnya barang tu akan mengingatkan kita kepada sesuatu peristiwa atau someone.



Okey..i give you an example. Kad-kad or hadiah-hadiah yang pakwe or awek korang penah bagi dulu, sampai skang masih disimpan lagi kan? Aha..jangan tipu, sebabnya aku pun macam tu! Bukan apa, barang-barang tu sayang sangat rasanya nak dibuang.


Otak positif aku kata: kalau simpan, sekurang-kurangnya kita akan ingat kebaikan yang dia buat kat kita, and then bila tengok benda-benda yang dia penah bagi kita, dengan sendirinya kita akan tersenyum. Betoi tak? Alaa..jangan tipu la. Aku pun penah rasa macam tu ekekeke!


Ha..otak jahat aku pulak cakap: Hek eleh..buat apa simpan? Buang karan je.. tah-tah aku simpan barang dia, barang aku kasi silap-silap dia dah campak awal-awal lagi..ahaks!



Fuyoo! Beremosi betul kata-kakta aku kali ni. Yup, memang tak dapat dinafikan, diri ini memang penuh dengan emosi. Setiap kali ada perkara terjadi dalam hidup, 2 benda ni yang akan aku fikir dulu. Bukan apa, belajar dari kesilapan. Satu ketika dulu, aku dah buat pertimbangan yang terlalu amat silap. Akal pendek aku..arghh!! Lupakan.. past is past! Ehmm..




After that tragedy, barang-barang yang orang kasi semua aku simpan. Kalau tengok, memang tak masuk akal langsung! Ekekeke..tapi tu la aku. Antara benda-benda yang disimpan until now:

1. kotak Dunkin Donat (lor..yang ni pun nak simpan jugak ek?) yang someone kasi 2 years ago.

2. Kotak kek yang aku pernah kasi someone masa kitorang celebrate kat Sogo. (Mak ai!! Simpan jugak ke?) Aisey.. tak bleh nak kata apa lagi kalau dah sampai tahap macam ni..hohoh!

Dua benda di atas tu di antara benda-benda yang aku simpan. Banyak lagi benda pelik-pelik yang aku simpan until now. Tu belum lagi koleksi tiket-tiket bus, resit-resit,kad-kad raya and birthday. Kebanyakan yang jadi koleksi selalunya benda-benda pertama yang aku buat, like tiket keretapi ke Segamat. Biarlah apa pun orang nak cakap, this is me. Hidup dalam kenanga..sebab kenangan ni buat aku lebih berhati-hati, buat aku lebih matang. OK what, ada juga kesan positif pada aku..kan..kan?


Tapi, korang-korang kat sana, don`t do this at home! Bukan apa, buat semak bilik je simpan benda-benda camni. Buktinya? Kotak Double A yang berlambak kat bawah katil tu antaranya terkandung barang-barang macam ni la hehehe.. =P




::Sangkora:: Mengambil kata-kata seorang penulis:




"Memberilah dengan sebanyak-banyaknya, tetapi tidak menerima dengan sebanyak-banyaknya"



-Andrea Hirata-
0 Responses