::Kenangan Ramadhan::



Bila tengah malam di bulan Ramadhan ni, teringat kenangan masa kecik-kecik dulu.. Then mula la senyum senyum kambing sorang-sorang. Pastu mula tersengih-sengih, macam kerang busuk! Hehehe.. Bila cerita bab kenangan ni, banyak sangat yang melekat dalam memori. Hurmm.. pada usia yang bakal menginjak 23 tahun, hard disk 500GB belum tentu muat nak simpan semua memori-memori aku nie.. Ekekeke.. Tapi tak semua benda aku simpan, certain-certain things je yang aku ingat. Memori kecik la katakan, RAM pulak tak berapa nak laju,256MB je.Processor pun lebih kurang je, al maklumla dah berusia.. Hahaha!

Orait-orait, back to our topic.. bukan boleh bagi chance sikit, mula la melencong jauh. Ekekeke..Entry kali ni, aku nak berkongsi serba sedikit pasal kenangan aku di bulan Ramadhan. Aku mula berpuasa start umur 6 tahun kot (kalau tak silap la..nanti kompem balik ngan mak) Tapi biasa la kan, mana nak puasa penuh time tu beb! orang kampung aku selalu sebut, posa yangyok, bangun pagi bukak periuk!Hehehe..anak mak katakan. Kalau lapar je, buat muka seposen. Mak pun kesian, so dapat la makan, and secara rasminya takde lah aku berpuasa pada hari tu.. hehehe! Sengal betul Teah..kuang asam pun ye gak, mentang-mentang anak kesayangan mak time tu, pandai amik kesempatan eh! Kakakaka..

Naik darjah satu pun macam tu jugak. Time tu skolah waktu petang. Ye lah, bangun pagi sementara nak tunggu pi sekolah dah macam-macam benda yang aku buat. Waktu pagi diisi dengan agenda bermain-main bersama sepupu lelaki aku. Kalau dah nama main ngan lelaki, takkan main pondok-pondok kot. Dah tentu tak lekat kat rumah, sampai hujung kampung kami berjalan-jalan sambil berlari-larian (betul ke tatabahasa aku ni..ah, lantakla!! Hehehe) Kalau tiba musim tuai padi lagi syiok, berkubang dalam bendang la kami jawabnya! Dah habis bermain, kitorang pun balik rumah, sebab pastu nak siap-siap pi sekolah pulak. Kat sekolah..ha yang ni lagi satu, benda paling sengal penah aku buat!! Kalau dah nama budak, mana tau duduk diam-diam..kat sekolah pun sama gak. Main-main and main, pastu kompem la masing-masing tercungap-cungap keletihan. Boleh pulak, aku and beberapa orang kawan pi minum air paip kat depan library,,Hahaha! Air paip pun jadi..Teah..Teah!!

Ha..yang tu baru cerita kat sekolah. Belum lagi kejadian kat rumah. Satu perkara yang paling aku tak boleh lupa..ada sekali tu, time nak berbuka. Macam biasa, aku, angah and along masing-masing dah ready bersila kat lantai. Tah kenapa, tiba-tiba aku kena simbah ngan air sirap ngan bapak aku..Aiiyaa!! Apa salahku wahai bapakku?? Sampai sekarang aku masih tertanya-tanya, apasal bapak simbah air sirap yang sedap tu kat muka aku yang tersangat comel time tu.. bila dah besar sikit, aku, angah and along buat kesimpulan sendiri: agaknya time tu dah kantoi aku posa tak cukup agaknya..huhuhuhu! Start dari kejadian tu, aku dah jadi baik sket beb! Posa dah penuh.. sampai la sekarang..

Panjang lebar plak aku bercerita malam ni. Ni belum massuk bab main bunga api ngan mercun lagi. Aku mula kenal mercun dan bunga api: dua adik beradik yang sangat akrab ni agak terlewat. Bapak yang sangat garang (time tu la) tak kasi chance langsung kitorang adik beradik main mercun. Huhuhu..sadis betoi! Nak buat macam mana, anak-anak dia anak dara kesemuanya. Sebagai anak yang mendengar kata ( ye ke? ) kitorang ilut je la.So tak boleh suka-suka hati ikut kepala sendiri.. tapi takde la sampai tak main langsung, ada jugak main. Bila? Ahaks! Time raya kat kampung, mesti amik kesempatan. Sebabnya, kat kampung ramai sedara-sedara jauh balik. So kalau kitorang main pun, takkan bapak nak marah anak-anak dia yang comel-comel belaka ni kat depan ramai orang. Ahaaa..aku memang pandai mencari peluang! Ekekeke..jadi nya, dapat la kitorang lepas gian kejap main mercun and bunga api.






Bila dah semakin dewasa ni, tengok mercun and bunga api pun dah tak rasa apa-apa..cuma ada sekali tu, aku and geng-geng kat maktab lepas gian jugak main mercun kat sana. Ekekeke.. ada sekali tu, kami siap bertarung main tembak-tembak mercun ngan jejaka-jejaka di blok Nuri sana. amin tembak je, bukannya tau pun siapa gerangan yang tengah beraksi time tu..hehehe! Tapi mercun kitorang cikai-cikai je, macam langit nan bumi. Dorang punya mercun..Fuh! Power beb..bergegar bumi Afzan di tengah kesunyian malam time tu!

Hurmm.. tahun ni, kalau main pun, main tembak-tembak ngan monyet kat hutan belakang je kot. Dulu bolehla, blok aku menghadap padang bola jaring, jengah lama sket dapat la skodeng jejaka-jejaka kat blok sana! hahaha..itu dulu, time tu muda remaja lagi. Sekarang dah taubat, kalau dapat skodeng pun, mungkin hanya b.a.b.i di belakang hutan sana atau lebih dikenali dengan jolokan keluarga bahagia di kalangan kitorang. Ekekeke..


MySangkora: I miss my old times.. terlalu banya kenangan. Hampa pulak macam mana? Kenangan lalu jadikan aku lebih dewasa..like now! =)
2 Responses
  1. ayisy Says:

    Hehehe.. Saya dulu masa mula2 puasa tak sampai setengah hari dah buka. Tengok adik makan aiskrim tak boleh blah. Nak jugak. Heh!

    Pasal mercun, tiap-tiap tahun beli. Kongsi duit dengan adik2. Parents pun join skali, keh3! Dah besar segan plak nak beli. Tapi tahun ni rasanya nak beli la. Dah 4 tahun tak main nih. :P


  2. hehehe..
    jom2..taun ni kita berentap kat maktab!
    jgn sampai kantoi da la ek :)
    aisey! perangai kanak2 ribena datang kembali!